24. Jan. - 08. März 2014

   

 

KLAUS-MARTIN TREDER | Versuchung II


Eröffnung | Opening: Freitag, 24. Jan., 18:00 - 22:00 Uhr
Ausstellungsdauer | Duration: 24. Jan. - 08. March 2013

Klaus-Martin Treder VERSUCHUNG 10 Galerie Jette Rudolph 2014 Abstraktion Farbschüttungen Installation Malerei
Versuchung 10, 2014

english version below

Die Galerie Jette Rudolph freut sich, mit Versuchung II aktuelle Bilder und Installationen von Klaus-Martin Treder zu präsentieren. Nach seiner Einzelausstellung Versuchung* 2013 in der Stadtgalerie Saarbrücken sind diese nun in neuer Zusammenstellung und ortsbezogener Präsentation in Berlin zu sehen.

Klaus-Martin Treder Installationsansicht Soloshow 2014 Galerie Jette Rudolph Berlin
Installationsansicht VERSUCHUNG II, 2014


Intuitiv kalkulierte Farblaboratorien
Treders Bilder sind abstrakte Kompositionen und Formgebilde in Acryl; die Titel verraten ein serielles Prinzip – in Ausstellungen wie etwa Orientierungsverlust und Ästhetik 01 oder Versuchung 01. Diese Arbeiten sind plastische Farblandschaften und führen bewusst vor Augen, wie und woraus sie gemacht sind: pastose Schüttungen, beruhigte Flächen, verästelte Farbgespinste, dynamische Linien, erhabene Kleckse, Schlieren und Spritzer. Pinselzüge und den Duktus einer malerischen Handschrift sucht man hier jedoch vergebens. Farben und Formen werden zunächst intuitiv aufgebracht, Ergebnisse mit allzu figurativen Konnotationen sofort verworfen.
Die Farbe ist Treder wichtiges Arbeitsmittel, Substanz und Gegenstand zugleich. Mit alchemistisch-experimentellen Methoden geht er mit ihren materiellen Möglichkeiten um. Selbst in den Tonwerten lotet Treder diese aus. Zugrunde liegen ihnen meist Recherchen in Farbräumen der Realität – von Parfümerie bis Plattenbau, von Werbung bis Comic.

Klaus-Martin Treder VERSUCHUNG 02 2014 Galerie Jette Rudolph Berlin
Versuchung 02, 2013

Klaus-Martin Treder VERSUCHUNG 08 2014 Galerie Jette Rudolph Berlin Abstraktion Farbschüttung Installation Malerei
Versuchung 08, 2014

Überall in den Tableaus finden sich absurd anmutende Einsprengsel als ‚objets placés‘: gezuckerte Gummidrops, glänzende Pillen, Kaffeebohnen, Flaschenverschlüsse, sogar Haare. Diese realen Versatzstücke werden von Treder teils in die noch frische Farbe gedrückt, teils direkt auf die Gründe aufgebracht, teils mit Farbe übergossen. Auch ganze Partien, Schüttungen oder netzartige Gespinste aus Farbe selbst erweisen sich als nachträglich ins Bild versetzt, als bewusst von außen platziert. Die Geste zum Bild wird zur collagierenden Geste am Bild, der künstlerische Akt jenseits des Bildes als Farbkleks mitten hineingeklebt. In all diesen Bild-Montagen verbinden sich konstruktives und dekonstruktives Element, trifft Zufall künstlerisches Kalkül (Peter Bürger, Theorie der Avantgarde).

Klaus-Martin Treders Bilder sind alles andere als narrativ. Und doch erzählen sie Geschichten. Die Schaffensprozesse und Beobachtungen, die der Künstler in verschiedenen Ausformungen und Medien verfolgt, legen Spuren. Der Betrachter ist eingeladen, genau hinzusehen, ihnen nachzuspüren. Entdecken wird er dabei ein Zusammenwirken von Kalkül und Impuls, Präzision und Sinnlichkeit, Konzept und Offenheit. Es ist ein Spiel mit Referenzen, Intuition und Schönheit in Farben, Formen und Stofflichkeiten. In Treders abstrakten Kompositionen – eine facettenreiche „Malerei über Malerei“ (Andrea Jahn) – offenbart sich vielgestaltig die Rätselhaftigkeit des künstlerischen Gebildes, das eine Sinnsuche nach hermeneutischen Kriterien suspendiert hat und stattdessen intuitiv und einfühlend erschlossen werden will. Denn: „Es geht immer ums Bild.“

Text: Katrin Günther

Klaus-Martin Treder Installationsansicht VERSUCHUNG II 2014 Galerie Jette Rudolph Berlin
Installationsansicht VERSUCHUNG II, 2014

Klaus-Martin Treder VERMALUNG 13 Galerie Jette Rudolph Berlin 2014 Abstraktion Farbschüttung Installation Malerei
Vermalung 14, 2012

-------------------------------------------------------------------------------

KLAUS-MARTIN TREDER | Temptation II

“It’s always about the painting.” (Klaus-Martin Treder)

With Temptation II, the Jette Rudolph Gallery is pleased to present an exhibition of recent paintings and installations by Klaus-Martin Treder. Following his solo exhibition, Temptation*, at the Stadtgalerie (Town Gallery) in Saarbrücken in 2013, these artworks can now be viewed in a new arrangement and presentation format designed specifically for the location in Berlin.

Klaus-Martin Treder’s work (born in 1961 in Biberach/Riss, lives and works in Berlin & Stuttgart) can be grouped into three main categories: paintings, objects/installations and posters. All three media share one thing: Treder’s focus on questions addressing the aesthetics of material – a focus that goes beyond questions of conscious figurative or narrative intention, that explores approaches to site-specific presentation formats, and where the painting that is made of material and form is always at the center.

Klaus-Martin Treder VERSUCHUNG 09 Galerie Jette Rudolph Berlin 2014 Abstraktion Farbschüttungen Installation Malerei
Versuchung 09, 2014

Intuitively calculated color labs
Treder’s paintings are abstract acrylic compositions and shapes. Their titles betray a serial principle – in exhibitions such as Loss of Orientation, Aesthetics 01 and Temptation 01. These works are plastic color landscapes that intentionally show how they are made and what they are made of: thick paint dribbles, calmed surfaces, branching webs of color, dynamic lines, as well as sublime dashes, streaks and shots of color. But it is in vain that one seeks brushstrokes or other elements characteristic of the artist’s style. The colors and forms are first applied intuitively. If the results are too figurative, they are immediately discarded.
For Treder, color is simultaneously an important work material, substance and object. The artist uses alchemistic and experimental techniques to explore the material possibilities of colors. He even exploits their tonal values. The possibilities that emerge are based on research on color spaces in the real world – from perfumeries to prefabricated buildings, from advertising to comic books.

Klaus-Martin Treder VERSUCHUNG 14 Galerie Jette Rudolph Berlin 2014 Abstraktion Farbschüttung Malerei Installation
Versuchung 14, 2014

At the same time, they are multifaceted contradictions and humorous material assemblages – because seemingly absurd moments surface throughout the tableaus as ‘objets placés’: sugarcoated gumdrops, shiny pills, coffee beans, bottle caps, even hair. Some of these real objects are pressed into the paint when it is still fresh; some are directly applied to the background, and some are coated with color. Moreover, it turns out that the artist has added entire sections, drippings or net-like webs of color to the picture afterwards, intentionally placing them from outside. The gesture towards the painting becomes a collage-like gesture on the painting – the artistic act beyond the painting is pasted right into the painting as a dash of color. In all these montage paintings, constructive and deconstructive elements fuse; coincidence meets artistic calculation (Peter Bürger, Theory of the Avant-Garde).

Klaus-Martin Treder’s paintings are anything but narrative. Yet they tell stories. The creative processes and observations that the artist pursues in various forms and media leave traces. The observer is invited to take an exact look, to track and explore them. In the process, the viewer will discover an interaction between calculation and impulse, precision and sensuality, concept and openness. It is a game with references, intuition and the beauty of colors, forms and materiality. In Treder’s abstract compositions – which Andrea Jahn refers to as a multifaceted way of “painting about painting” – the mystery of artistic creation manifests itself in many different shapes, thereby suspending a search for meaning based on hermeneutic criteria. Instead, the compositions ask to be explored intuitively and with empathy. That is because: “It’s always about the painting.”

Text: Katrin Günther
Übersetzung: Cathy Lara & Associates