17. Januar - 28. Februar 2015
   


SIMON GUSH | After Work

Eröffnung | Opening: Samstag, 17. Januar 2015, 18 – 22 Uhr
Gespräch | Talk: Simon Gush & Philipp Kleinmichel: Sonntag, 18. Jan. 2015 um 14 Uhr


Ausstellungsdauer | Duration: 19. Januar - verlängert bis 14.03.2015

SIMON GUSH soloshow AFTER WORK 2015 Galerie Jette Rudolph Berlin

english version below

"Der Freiheitsgewinn subjektivierter Arbeitsformen (...) führt zu einer steigenden Selbstausbeutung (...). Damit wird Kreativität ambivalent." (Christoph Henning: Glück in Arbeit und Muße, in: Thomä/Henning/Mitscherlich (Hg.): Glück: Ein interdisziplinäres Handbuch, Stuttgart 2011, S. 36)

"After Work" ist die erste Soloshow des Künstlers Simon Gush (*1981 Pietermaritzburg; lebt & arbeitet in Johannesburg, South Africa) in Berlin und in der Jette Rudolph Galerie.

Über die im Ausstellungstitel vorangestellte Präposition „after" („nach") verschiebt Simon Gush das Motiv der "Arbeit" („work") in eine Post-Position und exerziert seine reflexiven Handlungsweisen auf verschiedene Arten: Im Selbstversuch mit Ich-Perspektive, in der philosophisch-reflexiven Betrachtung von Aussen, aber auch im Akt des zwischenmenschlichen Diskurses oder der partizipatorischen Aktion.

So extrahiert Gush in seinen aufeinander abgestimmten einzelnen Schwarz / Weiss-Videoarbeiten "Sunday Light" (2013), "Calvin and Holiday" (2014) und "I see you" (2013) die eindrücklichen Nebenschauplätze einer in der heutigen globalen Dienstleistungsgesellschaft kaum merklichen, da an den Rand der Sichtbarkeit gedrängten Wahrnehmung von "Arbeit" („work"): den Sonntagsarbeiter, die historischen Denkmäler für den Arbeiter oder die Arbeit im Urlaub.

SIMON GUSH after work 2015 Galerie Jette Rudolph Berlin

SIMON GUSH After Work Soloshow 2015 Berlin Jette Rudolph Inkjet on Aluminium edition

Mit der Videoarbeit "Sunday Light" (2013) fängt Gush Szenen menschenleerer Strassenzüge ein, weist mit ruhenden Kränen auf stillgelegte Arbeit hin, zeigt geschlossene Werkstores oder gibt das Sonnenlicht reflektierende Glasfassaden von Bürohäusern wieder. Momenthaft erscheinen dazwischen kleine, kriechend sich zur (Glas-)Fläche bewegende Figuren wie Miniaturen in der Szenerie: Fensterputzer, welche ihre Tätigkeit am arbeitsfreien Sonntag verrichten also jener Tätigkeit, die offiziell nicht stattfindet.

Lässt diese tendenzielle Negation der visuellen Präsenz dieser Tätigkeit womöglich den Verdacht aufkommen, dass sie die schleichende Entwertung- oder aber die spezifische Unabhängigkeit des Tagelöhners hervorkehrt? Der Annahme der Soziologin Kathy Weeks folgend, die am Beispiel der amerikanischen Gesellschaft eine Zukunftsvision des Arbeitsbegriffs entwirft, ist selbige (= die Arbeit) nicht mehr länger als ein soziales denn politisches Gut zu verstehen, sondern wir haben es vielmehr mit einer sich wandelnden Auffassung von Arbeit zu tun, deren Folge die Definition des autonom produktiven und kreativen Subjekts ist. (Kathy Weeks: “The Problem with Work. Feminism, Marxism, Antiwork Politics and Postwork Imaginaries”, 2011) Ausgehend vom aktuellen Diskurs eines als naturalisierten und somit unpolitischen Verständnisses von Arbeit, welches lediglich in der Lage ist, die Zustände und Bedingungen von Arbeit zu problematisieren, nicht jedoch die grundlegenden Auffassungen von Arbeit als solcher neu zu verhandeln, entwirft Weeks die Idee der „postwork“ Gesellschaft. Während also nicht länger die Umstände von Arbeit in die Kritik geraten, rückt der Arbeitsbegriff selbst in den Fokus. Resultierend erscheint das Individuum aus Dienstverhältnissen befreit und konstatiert sich fortan durch Produktivität und Kreativität. Die von Weeks so bezeichnete "postwork society" fasst "Arbeit“ nicht länger als einen natürlichen Zustand auf. Sie stellt im System einer im Grossen und Ganzen privatisierten Erwerbstätigkeit nicht mehr die einst von den politischen Bewegungen des Marxismus wie Feminismus postulierten Fragen nach gleicher Bezahlung, besseren Arbeitsbedingungen o.ä.. Mit dem Aspekt der die einstigen Eingrenzungen überschreitenden generellen Privatisierung von Arbeit in der "postwork society" geht auch die Feststellung der zentralen Bedeutung von Arbeit für unser Leben, unsere Familie und die Produktivität unseres Selbstwerts einher, wie Weeks erläutert: "The effective privatization of work is also a function of the way the labor market individualizes work (...). The workplace, like the household, is typically figured as a private space, the product of a series of individual contracts rather than a social structure, the province of human need and sphere of individual choice rather than a site for the exercise of political power."

SIMON GUSH after work 2015 soloshow Galerie Jette Rudolph Berlin

SIMON GUSH installationview STUDIES FOR RED 2015 Galerie Jette Rudolph Berlin

SImon Gush Studies for Red 2014 Galerie Jette Rudolph Berlin Soloshow AFTER WORK Simon Gush Fotografie STUDIES FOR RED 2014 Galerie Jette Rudolph Soloshow AFTER WORK 2015

In seinem Film "Calvin and Holiday" (2014) greift Simon Gush den Gedanken der Überschreitung von Arbeit und Freizeit befördert durch die Privatisierung auf und überträgt ihn auf die selbstreflexive Praxis des Künstlers: "It was a working holiday, but, to others, it could have appeared not to be work as I stood in public spaces with my camera filming buildings (...) like an overzealous tourist. (....)". Damit rückt Gush die besondere Rolle des Calvinismus vermittels Motivwiedergaben entsprechender historischer Kirchen und Porträtskulpturen aus Geneva ins Blickfeld und bringt die Predigt der innerweltlichen Askese des französischen Reformators mit der herrschenden Berufsethik zusammen. Mit Verweis auf Max Webers Beitrag "Die Protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" (erstmals 1904 erschienen) beschreibt er den Zusammenhang der religiös-ethischen Weltanschauung der innerweltlichen Askese des Calvinismus als Nährboden der Industrialisierung, des kapitalistischen Prinzips der Akkumulation und der Reinvestition von Gewinnen im Kontext des okzidentalen Rationalismus.

Simon Gush STUDIES FOR RED 2014 Photography Galerie Jette Rudolph Berlin 2015 AFTER WORK

SIMON GUSH 2014 Studies for Red Photography on aluminium Soloshow Berlin 2015 Galerie Jette Rudolph AFTER WORK

In allen Filmen Gushs dominiert der dokumentarische Stil des stillen Beobachters, deren puristisch analytische Haltung durch die Reduktion der ästhetischen und formalen filmischen Mittel auf eine Schwarz-, Weiss-, Grau-Palette die Option der lokalen Identifizierung seiner Motivzitate obsolet macht. Die Aufeinanderfolge von derartig anonymisierten Orten und Objekten gleicht beinahe dem Akt des Wiederholens, der Eigenschaft des Refrains oder Wiedererkennens bei einer gleichzeitig spürbaren Entfremdung des Bildgegenstandes bis hin zu dessen Bedeutungsverlust. Allein die Untertitel verleihen den Videoarbeiten einen prozesshaften Verlauf und färben die Beschreibung individuell ein, indem der Künstler nicht nur seine persönlichen Beobachtungen sondern gleichsam Gedanken der Ich-Perspektive formuliert dazu preisgibt. ("... Calvinism was a term I heard often when I was younger in 1990s South Africa, ... . It seemed appropriate to explore this deeply embedded idea of work while I was on holiday.") Zugleich verleiht diese Form des Ich-Erzählers den Arbeiten die Zugänglichkeit für den Rezipienten zu den visuell nicht darstellbaren, von Gush thematisierten Begriffen der Arbeit, Freizeit, des Calvinismus etc. und zeichnet die Denkpfade des Künstlers nach, gewährt dessen Zusicherung oder schafft Erweiterungen mittels eigenen Annahmen.

Zentral im Mittelkabinett der Galerie stellt Simon Gush inform in Stahl industriell produzierter Lettern den dem modernen Arbeitsbegriff entlehnten Wertekatalog zur Disposition vermittels der Schlagwörter: "WORK", „SLEEP" und "WHAT WE WILL". Eben jene wiederholen sich jeweils inform tabellarischer Kategorisierungen zweier Gruppen zu je drei Stapeln von Postern, die unter dem Werktitel "Before the work stopped 1 + 2" den klassischen Arbeitsslogan alltäglicher Werk- und Lebenstätigkeit "8 hours for work, 8 hours for sleep, 8 hours for what we will" in freier aber auf den 24-stündigen Tagesrhythmus zugeschnittenen Zeitvarianten bis zur Absurdität durchspielen ("00 hours for work, 00 hours for sleep, 24 hours for what we will"). Die Poster sind zur Mitnahme für den Betrachter konzipiert und angefertigt und betonen auf diese Weise den partizipatorischen, frei verhandelbaren Wert von Arbeit heute.

Auf den Tatbestand des Konfliktverhältnisses zwischen Arbeitgeber und Arbeitnehmer verweist Gushs mittig im Raum installierter "Christmas Table“: Die Weihnachtsfeier als Spannungsfeld zwischen Arbeit und Freizeit erscheint als ein Schauplatz unbestimmter Gesetzmäßigkeiten der bestehenden Normen. Gleichsam eröffnet jene disziplinäre Unbestimmtheit die Idee eines potenziellen Paradigmenwechsels. "In der Tat", erklärt Christoph Henning in seinem Beitrag "Entfremdung lebt: Zur Rettung der Künstlerkritik" (2013) für ein Jenaer Kolleg zur "Postwachstumsgesellschaft", "ist nicht zu leugnen, dass es neue Formen des Arbeitens und Managens gibt (...), die von den Arbeitenden mehr Kreativität, mehr Kooperation, mehr Servicementalität, aber auch mehr Einsatz verlangen.“. In Gushs Formulierung "After Work“ zeigt sich eine nach Baudrillard interpretierbare "totale Beziehbarkeit, allgemeine Austauschbarkeit, Kombinatorik und Simulation" (Jean Baudrillard, "Der symbolische Tausch und der Tod", Berlin 2011, S.17) eines heute individuell kreativ wie produktiv interpretierbaren Begriffs von „Arbeit“. An den sich gegenüberliegenden Aussenkanten des Tisches finden sich face-to-face Textbänder, welche nocheinmal dem Mehrwert von Arbeit - "after (?) work“ - das Wort reden: "They wanted a longer Christmas party and it went on for an extra two hours and then the next day they all put in for two hours overtime.“ & "They offered us a longer Christmas party, but we had to stay two hours longer at work to have it. So, there was overtime.“

SIMON GUSH sleep work what we will SOLOSHOW AFTER WORK 2015 Galerie Jette Rudolph Berlin

SIMON GUSH installationview AFTER WORK 2015 Galerie Jette Rudolph Berlin

english version

“The freedom gained from subjectivized forms of work ... leads to an increase in self-exploitation.... Creativity thereby becomes ambivalent.” (Christoph Henning: Glück in Arbeit und Muße, in: Thomä/Henning/Mitscherlich (Hg.): Glück: Ein interdisziplinäres Handbuch, Stuttgart 2011, p.36)

“After Work” is the first solo show by artist Simon Gush (born in 1981 in Pietermaritzburg; lives and works in Johannesburg) in Berlin and at the Jette Rudolph Gallery. By means of the preposition “after” that precedes the exhibition’s title, Simon Gush shifts the “work” motif into a post-position on many levels and performs his reflexive procedures in various ways: through self-experimentation with the first-person perspective, through philosophical and reflexive observation from the outside, but also by making use of interpersonal discourse or participatory action.

Thus, in his well-coordinated selection of matching black-and-white videos “Sunday Light” (2013), “Calvin and Holiday” (2014) or “I see you” (2013), Gush extracts peripheral settings that feature a type of “work” barely noticeable in today’s global service society since it is pushed to the edge of that which is visible: Sunday workers, historical monuments for the worker, or vacation work. For example, in the video “Sunday Light” (2013), the camera captures scenes that show streets devoid of people, giving us evidence of suspended work such as cranes that are not in use, locked factory gates and glass façades of office buildings reflecting the sun. In between, we catch fleeting glimpses of figures as tiny as miniatures scaling (glass) surfaces: window cleaners who do their job on a day off, on Sunday – in other words, it’s a job that doesn’t officially take place.

SIMON GUSH Soloshow Berlin AFTER WORK 2015 Inkjet on aluminium Galerie Jette Rudolph SIMON GUSH soloshow 2015 Berlin AFTER WORK Galerie Jette Rudolph Photography

Might the tendency to negate the visual presence of this activity make us suspect that it foregrounds the subtle devaluation of the day labourers – or rather their specific independence? Following the proposals of sociologist Kathy Weeks who - by taking American society as her example - drafts a prospective conceptualisation of work that is no longer conceived as a social as well as a political good, an altered notion of work results in the definition of an autonomously productive and creative subject. (Kathy Weeks: “The Problem with Work. Feminism, Marxism, Antiwork Politics and Postwork Imaginaries”, 2011) Based on the current discourse of a naturalized understanding of work - which merely is capable to problematise the conditions and circumstance of work, but does not negotiate the essential work concept - Weeks delineates the idea of a “postwork society”. The concept of work as such is rather to be focussed, whereas no longer the factors of works are addressed. However, consequently the individual appears to be exempted from any kind of service and employment, free to be defined only by productiveness and creativity. The “postwork society,” as Weeks calls it, abolishes the naturalized status of “work”. Ensconced in a system where employment has become more or less privatized, such a society no longer asks for equal pay, better working conditions, etc., that is, issues once raised by political movements such as Marxism and feminism.

In his film “Calvin and Holiday” (2014), the artist Simon Gush draws on this notion of how privatization promotes the crossing and transcendence of the boundary between work and leisure time, and applies it to the artist’s self-reflexive practice: “It was a working holiday, but, to others, it could have appeared not to be work as I stood in public spaces with my camera filming buildings ... like an overzealous tourist.” In the film, Gush foregrounds the special role played by Calvinism by reproducing Calvinist types of motifs – historical churches and portrait sculptures from Geneva. He takes Calvin’s sermons on inner-worldly asceticism and combines them with our contemporary work ethic. Referencing Max Weber’s book “The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism” (first published in 1904), Gush describes how the religious-ethical worldview of Calvinism’s inner-worldly asceticism serves as the breeding ground for industrialization, the capitalist law of accumulation and the reinvestment of profits within the context of Western rationalism.

SIMON GUSH Install 2015 AFTER WORK Galerie Jette Rudolph Berlin

All of Gush’s films are marked by the dominant documentary style of the silent observer, whose purist, analytical stance renders obsolete – by minimising the aesthetic medium of the film to a black, white and gray palette – the option of identifying the local motifs cited in the films. The sequence of places and things made anonymous in this way can almost be compared to the act of repetition: the quality of a refrain or a recognition that takes place at the very moment we sense the pictured object retreating into alienation up to the point of its utter meaninglessness. Only the subtitles remain to imbue the description with individuality, since the artist contributes not only his own personal observations but also thoughts formulated and presented from a first-person perspective. (“Calvinism was a term I heard often when I was younger in 1990s South Africa, ... . It seemed appropriate to explore this deeply embedded idea of work while I was on holiday.”) But it is also the form of the first-person narrator that gives viewers access to the non-presentable notions thematised by Gush, such as work, leisure time, Calvinism, etc. – and it is this form that lets viewers pick up the artist’s train of thought, so that they can concur with him or expand upon his thoughts by pursuing their own assumptions.

Right in the centre of the gallery, in the middle cabinet, Simon Gush places at the viewer’s disposal (in the form of industrially produced steel letters) informative slogans borrowed from the catalog of values specific to the modern notion of work: “WORK,” “SLEEP”, “WHAT WE WILL.” These same slogans are repeated in the form of a table categorized into 2 groups of 3 stacks of posters each. Under the work’s title “Before the work stopped 1 + 2,” these posters reiterate the stereotypical mantra characterizing everyday work and life activities: “8 hours for work, 8 hours for sleep, 8 hours for what we will.” The time segments are presented in the form of random variations constrained, however, by the 24-hour daily cycle, so as to produce sums that add up to the point of absurdity (“00 hours for work, 00 hours for sleep, 24 hours for what we will”). The posters are made ‘to go,’ which emphasizes the participatory as well as freely negotiable value of work today.

Installed in the middle of the room, Gush’s “Christmas Table” is referring to the fact of a situation of conflict between employer and employee: The christmas staff party as an area of tension between work and leisure appears characterized by indeterminate regularities regarding the prevailing norms. Simultaneously this disciplinary indeterminacy offers the possibility of a potential change of paradigm. And “actually, it can’t be denied that there are new forms of work and management,..., which demand more creativity, more cooperation, more of a service mentality, but also more effort from employees.” (Christoph Henning: “Entfremdung lebt: Zur Rettung der Künstlerkritik” (2013) [Alienation is alive: On salvaging artistic critique], presented at a conference on “post-growth society” in Jena). Gush’s show “After Work” seems rather to be governed by a contemporary notion of “work” (informed by individual creativity as well as productivity) that can, in Baudrillardian terms, become conceivable as a “total relativity, general commutation, combination and simulation” (Jean Baudrillard, “Symbolic Exchange and Death,” Great Britain, Sage Publications, 1993, p. 7). Oppositely installed on the table’s outer edges present text advocating the surplus value – “after (?) work” – of work: "They wanted a longer Christmas party and it went on for an extra two hours and then the next day they all put in for two hours overtime.“ & "They offered us a longer Christmas party, but we had to stay two hours longer at work to have it. So, there was overtime.“ (Text by J. Rudolph // Translation by Cathy Lara & Associates)

Simon Gush Soloshow 2015 Berlin AFTER WORK Galerie Jette Rudolph

SIMON GUSH Photography edition 2014/2015 Soloshow Galerie Jette Rudolph Berlin AFTER WORK